Budapest és a villamosok

Life of Budapest


Szerző: Sz. F.

Egyszer volt, hol nem volt: Budapest villamosai

A villamosok története remek példa a közlekedéstechnológia evolúciójára: réges-régen még a lóvasutak voltak Budapest sztárjai, majd őket követték az új csodáknak számító villamosok. Fővárosunk egészen a második világháború kirobbanásáig folyamatosan bővült villamos vonalakkal, azonban a 70-es évektől egyre többet távolítottak el korábbi helyéről. Ezekről az elveszett, de nem elfeledett vonalakról lesz most szó!
 

Budapest régi villamosai

Egyszer volt, hol nem volt: Budapest villamosai

Kezdjük azonban a legelején – 1866 júliusában kezdte meg a működését az első lóvasút A Kálvin tér (akkoriban még Széna tér) és a Váci út között. Az első villamos forgalomba helyezésére még várni kellett egy kicsit, azonban 1877-től az emberek végre igénybe vehették a Király utca és a Nyugati pályaudvar között közlekedő csodát.

 

Ugyan ez az akkoriban végtelenül modernnek számító közlekedési eszköz nem sokkal a lóvasutak után kezdte meg működését, azok még egészen 1898-ig maradtak forgalomban (az utolsó, már csak a Margint-szigeten közlekedő lóvasutakat 1928-ban szüntették meg).

 

Az első villamosok korántsem számítottak gyorsaknak. Legfeljebb 10 km/órás sebességgel haladtak a belső városrészeken, a kevésbé forgalmasabb, külső területeken pedig ennek legfeljebb a dupláját teljesítették. Kevesen tudják, de ezekben az időkben (19-20. század fordulója) a villamosok sofőrjeit rendkívül szigorú szabályok kötötték, például kötelesek voltak megadni, hogy hol tartózkodnak majd szabadnapjaik során, hogy szükség esetén azonnal behívhassák őket. A következő oldalon folytatom! 

 

További cikkeink – kattintson a részletekért!

címkék: Budapest, Érdekesség