Erdőfürdő, avagy hogyan merülj el a tudatos jelenlétben?

Life of Budapest


Szerző: Orsi

Erdőfürdő és tudatos jelenlét

A mögöttünk álló hetek, hónapok alatt embert próbáló feladat volt a mentális és fizikai egészségünk megőrzése, netán és fejlesztése a kijárási és egyéb korlátozások, és social distance mellett. Ám talán némi felüdülést is jelentett a slow life mindennapjainkban való alkalmazása. Visszatérve a „normál” életvitelhez, vajon úgy folytatjuk, ahogy abbahagytuk? Vajon tényleg a minden eddiginél szebb, nagyobb, hatásosabb, különlegesebb tárgytól/élménytől/hatalomtól leszünk egészségesek és boldogok? 

Erdőfürdő - tudatos séta

Trendi élmények? 


A ma embere valószínűleg hiányállapotot él meg, hiszen mi másért is keresnénk folyton az új, minél trendibb, minél ütősebb élményeket? Az elégedettség egy nagyon fontos érzés, ami jólléti társadalmunkban kevés figyelmet kap. A well-being vagy jól-lét egy olyan normális állapota az embernek, amelytől a stresszes hétköznapok eltávolíthatnak, ám különböző rekreációs tevékenységek által is (újra) megtapasztalható. Például a természettel - mint ősi gyógyító és öngyógyulást támogató közeggel – kapcsolódva visszatérhetünk ehhez az ösztönös alaphelyzethez. 


Erdőfürdő, azaz shinrin yoku 


Az erdőben tartózkodó ember közérzete javul, csökken a szervezetben a stresszhormonok szintje, összességében pozitív hatással van a fizikai és mentális állapotra is. Az erdőfürdő során a természetben általában kis távolságot (mindössze 2-4 km-t) elég lassan, akár 2-4 óra alatt megtéve az erdőfürdő vezetője a résztvevőkkel néhány mentális és fizikai gyakorlatot végez. A választékos módszerek alkalmazása közben és után fokozatosan mélyül a természettel való kapcsolat, így egyre jobban érvényesülhetnek az erdőfürdő jótékony hatásai. 


Az erdő gyógyító ereje 


A divatos mindfulness-hez hasonló tudatos jelenlét állapotában az elme nyitottan, nyugodtan képes megtapasztalni és befogadni a természet ajándékait. A levelek zörgése, a forrás csobogása, a madarak trillázása, a ragyogó zöld lombkoronán átszűrődő napfény energiája, az ég kékje, az eső illata, bogarak motoszkálása, a talpunk alatt lévő föld puha dobogása, a fűszálak növekedése – mind-mind olyan jelentéktelennek tűnő, pici jelenségek, amik mellett nagyon könnyű elrohanni. 


Gyógynövények 


Az erdőfürdő során sokféle növénnyel is közvetlen kapcsolatba kerülünk. A növények emberi testre gyakorolt jótékony hatását a tudósok hosszú ideje vizsgálják. Bizonyos fajok, például a fenyőfák és cédrusfélék olyan anyagokat (fitoncidokat) képesek kibocsátani magukból, amelyekkel a kórokozókat antibiotikumhoz hasonlóan elpusztítják. 


Kinek javasoljuk? 


Az erdőfürdő végzéséhez semmilyen előképzettségre, sem orvosi receptre nincs szükség, tulajdonképpen bárki végezheti nemtől, kortól, vallási hovatartozástól, bőrszíntől és politikai meggyőződéstől függetlenül. A távolság és a tempó kis mértéke miatt olyan emberek is részt vehetnek, akik egyébként nem sportolnak rendszeresen, hiszen ez nem klasszikus sporttevékenység. 


Tippünk: Erdőfürdőt gyakorlatilag bárhol végezhetünk a természetben. Azonban a Bükk hegység déli kapujában található Noszvaj az ország egyik legtisztább levegőjű települése, ahol számos séta-, és túraútvonalat találunk, ami miatt kimondottan alkalmas erdőfürdőzésre. Ha természetközeli szállást szeretnénk, akkor választhatjuk a Tündérkert Hotelt is! 
 

További cikkeink – kattintson a részletekért!

címkék: Egészség, Életmód, Kirándulás, Lelki egészség, Program, Sport, Szabadidős programok, Utazás