A helyesen kimondott számokhoz a megfelelő mennyiségeket is társítaniuk kell tudni, hogy számolásról beszélhessünk.

Life of Budapest


Szerző: Lobu.hu

Hagyni kell, hogy megértsék a számokat a kicsik

A gyermekek életében számos matematikai képesség már jóval korábban megmutatkozik, mint régebben hitték. A számolási képességek ezzel együtt csak lassan fejlődnek ki. Attól még, hogy a gyerekek két-háromévesen kimondják a számok neveit, vagy elszámolnak - sokszor egy mondóka mintáját követve - egytől tízig, távolról sem biztos, hogy ténylegesen tudnak számolni, az ilyen cselekvés inkább a nyelvi fejlődésüket példázza. A helyesen kimondott számokhoz a megfelelő mennyiségeket is társítaniuk kell tudni, hogy számolásról beszélhessünk.

számok
Kép szerzője: Alex Chambers

A számfogalom megértésének csírái általában 2 és fél - 3 éves kor között jelennek meg. Először az "egy" és a "több mint egy" között tesznek különbséget (vagyis nem, mondjuk, "három" és "nyolc" között), majd általánosságban hároméves kor táján egytől háromig, kicsivel később pedig már egytől tízig is elszámolhatnak - bár ekkor még igen gyakran egyszerűen emlékezetből teszik.

Négyéves korra a gyerekek többnyire már pontosan meg tudnak számolni legalább öt tárgyat, illetve tisztában vannak vele, hogyan kapcsolódnak a számok, a mennyiségek a környezetük tárgyaihoz. Felismerik a leírt számokat (legalább 1-től 5-ig), és helyes növekvő sorrendbe is tudják rakni ezeket, helyesen tudnak elszámolni egytől tízig, és megértik a mennyiséggel és mérettel kapcsolatos alapvető fogalmakat (több, kevesebb, nagyobb, kisebb). A számállandóssággal még ekkor is akadhatnak problémáik, ami teljesen természetes az iskola előtti életszakaszban: a dolgok külső megjelenése ekkor még jóval többet nyom a latban.

A számolási képességek fejlesztése, a gyerekek számok iránt megmutatkozó kíváncsiságának felkeltése érdekében már egyéves kortól minél gyakrabban mutassuk meg nekik, hogyan használjuk a számokat: nevezzük meg a számokat, illetve számoljunk is előttük (például ha kakaót kérnek, akkor mutassuk és mondjuk nekik, ahogy egy vagy két kanálnyit adagolunk a pohárba). Jó, ha minél többfajta könnyen számolható tárggyal (kulcsokkal, labdákkal, üvegekkel, kockákkal) mutatjuk meg nekik, hogyan lehet számolni: rendezzük például sorba vagy rakjuk dobozokba ezeket.

De lényegében mindent érdemes együtt számolni velük: a lépéseket (mondjuk, az ajtótól a postaládáig), a gombokat a kabáton, a képeken látható állatokat - és így tovább. A számolós mondókák vagy olyan mesék, amelyekben szerepet kap a számolás, szintén igen sokat számíthatnak ebben a folyamatban. Miközben pedig így teszünk, ne zavarjon minket, ha gyermekünk kezdetben gyakran téveszt a számsorban vagy a számolásban: csupán arra koncentráljunk, hogy felkeltsük az érdeklődését.

Forrás: https://www.babaszoba.hu/articles/baba/A_szamfogalom_kialakulasa_es_fejlesztese_gyerekeknel?aid=20180917110440&autorefreshed=1

További cikkeink – kattintson a részletekért!

címkék: Egészség, Gyereknevelés, Oktatás