Nagy jóga körkép

Life of Budapest


Szerző: Orsi

Nagy jóga körkép

Napjainkban népszerű mozgásforma a testet és lelket is mozgásra invitáló jóga gyakorlása. Rengeteg fajta irányzat létezik, tulajdonképpen „ahány ház, annyi szokás”, de a közös tőről fakadó különböző stílusú jóga irányzatok útvesztőjében megkísérlek létrehozni egy átfogó bemutató cikket. A jóga célja a test, lélek és szellem - megfelelő gyakorlatokkal és gondolkodásmóddal való - fejlesztése. A jógaórákon nemtől, kortól és vallástól függetlenül részt vehetünk, jelmondat: semmi nem kötelező. 

Nagy jóga körkép

Mi történik egy jógaórán? 

A jóga a test, lélek és szellem tornája. Az óra folyamán bemelegítés után különböző testhelyzetek (ászanák) felvételével, kitartásával vagy mozgatásával edzik a testet. A gyakorlás célja az izomzat és csontozat megerősítése, hajlékonyság növelése, valamint az összpontosítás és tudatosság növelése. Az óra végén általában van relaxáció, amely a fizikai gyakorlás után az elcsendesedés, befelé figyelés megtapasztalására, önmagunkhoz való közeledésre ad lehetőséget. A haladó jógagyakorlók több meditációt is beiktatnak az órák folyamatába.

Hatha jóga 

A testen való uralom jógája. Nyugaton legelterjedtebb ez a jógastílus, valószínűleg mert a gyakorlatsorok fizikailag könnyebben végezhetőek. Valójában minden jógairányzat ide sorolható, melyekben az ászanák gyakorlása hangsúlyos. Általában kezdő nehézségű óra, ahol alapszintű pózok elvégzését tanítják meg és egy percig vagy még tovább ki is tartják.

Kundalíni jóga 

„Királyi jóga” névvel is illetik, nem csupán ászanák gyakorlásával és azok kitartásával foglalkoznak. A résztvevők mantrákat énekelnek, meditálnak, illetve légzőgyakorlatokat is végeznek. A gyakorlás célja a Kundaliní (belső erő) felébresztése, amely energiát biztosít testnek és léleknek.

Ijengar jóga 

Az Iyengar-órákon többfajta segédeszköz (övek, blokkok, kötelek, hengerpárnák) használatával a megszokott ászanákat könnyebben vagy nyitottabban lehet végezni. Anatómiai részletességű utasításokat mond a tanár, miközben a gyakorlók hosszabb ideig tartják a pózokat (az instrukciók megértése könnyebb egy anatómiai atlasz átlapozása után).

Hot jóga / Bikram jóga 

A „hot jóga” irányzatok közé tartozik például a Bikram, amit szobahőmérsékletnél jóval melegebbre fűtött (36-40 fokos) helyiségben végeznek. Ilyenkor a pózok kivitelezése jóval fárasztóbb, mivel a szív többet dolgozik, és a testet megterheli az izzadás is. A fárasztó gyakorlás egyúttal méregtelenítésre, fogyásra, hajlékonyabb ízületekre és töménytelen mennyiségű izzadságra alkalmas. Hasonló élmény, mintha egy szaunát és egy jógaórát egyben tapasztalnánk meg.

Vinyásza jóga 

Ebbe a stílusba a dinamikusabb jógaórák tartoznak, közös jellemzőjük a nagyobb erőkifejtést igénylő ászanák (négykézlábas, kartámaszos gyakorlatok) végzése és általában intenzív, dinamikus mozgás. Némely órák esetében a légzés ütemére folyamatosan történik a mozgás, vagy ászana ismétlés. Más órák alkalmával 5-10 légzésig kitartják az adott pózt, majd pihenés nélkül áramlanak a következőbe. 

További cikkeink – kattintson a részletekért!

címkék: Egészség, Életmód, Érdekesség, Lelki egészség, Sport