Tavaszi böjt

Life of Budapest


Szerző: Orsi

Tavaszi böjt

Télen a természet téli álmot alszik. Bár a városokban élő lakosság ma már nem él szoros kapcsolatban a természettel, mégis hatással lehet ránk az évszakok váltakozása. A tél hosszú hónapjai alatt kevesebb a fény, kevésbé vagyunk aktívak, a hideg miatt a szervezet tartalékolási üzemmódra kapcsol, ráadásul a karácsonyi ünnepkör alatt hajlamosak lehetünk a kelleténél többet enni. Ennek eredményeképpen tavasszal aktuálissá válik a fogyókúra, tiszítókúra, amelynek egyik lehetséges változata a böjt. Íme, mit lehet tudni róla! 

Böjt és diéta - selfness és mindfulness

Mi is a böjt? 


A böjt jelentése: időszakosan tartózkodás evéstől, ivástól vagy bizonyos tevékenységtől. Létezik részleges böjt, amikor egy bizonyos ételcsoportról (például húsfélékről, tejtermékekről, gabonáról) mond le a böjtölő, azonban a legradikálisabb a teljes böjt vagy szárazböjt, amikor folyadékot sem fogyaszt. A kettő közötti átmenet végtelen számú lehetőséget rejt: gyümölcsnap, léböjt kúra, nyers étrend, vízböjt… Napjainkban létezik úgynevezett digitális böjt is. Ekkor nem ételféléktől tartózkodik a böjtölő, hanem elektronikus dolgoktól: televízió, számítógép, okostelefon használatától. Ugye, milyen nehéz elképzelni egyetlen napot ezek nélkül? A böjt a fizikai próbatételeken túl az elme edzője is, az akaraterő kulcsfontosságú tényezője a böjt sikerének. 


Élettani hatások 


A böjt ideje alatt a test és az emésztőrendszer mentesül nehéz ételek feldolgozása alól. Élénkebb lehet az anyagcsere, a régebben felhalmozódott salakanyagok is kiürülhetnek, az immunrendszerünk és nyirokrendszerünk is tisztulhat. Tévedés azt gondolni, hogy az éhezés miatt legyengül a test. Valóban igaz, hogy a kisebb kalória-bevitel miatt kevesebb energia jut be a szervezetbe, azonban a kezdeti időszak után a test tartalékaihoz nyúl. Elkezdi bontani a felhalmozott, zsiradék formájában raktározott energiát. A lerakódott zsírrétegben nem csupán energiát, hanem méreganyagokat is tárolhatunk, amelyek a böjt hatására akár hosszú éveken át tartó „cipelés” után távozhatnak. Emiatt (is) különösen ajánlott mozogni a böjti időszakban is. Lélektani megközelítésben a böjt az akaraterő és idegrendszer tréningje. 


Diéta és böjt 


A böjt megengedőbb változatai hasonlóak a diéta fogalmához. Diétának hívjuk, amikor a „normál” táplálkozástól eltérően bizonyos típusú ételeket nem fogyaszt a diétázó, tehát bizonyos értelemben a diéta is a böjt egy formája. Például az ételérzékenységek esetében lehet szó gluténmentes, laktózmentes, tejmentes étrendről, de ide sorolható a vegetáriánus (húsmentes) és vegán étkezés is. Rengeteg különböző típusú diéta létezik: harcosok étrendje, Atkins diéta, ketogén diéta, paleo diéta, 90 napos diéta és sorolhatnánk a végtelenségig. Fontos különbség, hogy a böjt általában tartalmaz valamilyen filozófiai, vallási, spirituális elköteleződést, amelyet a diéta általában nem. 


Nyers étrend 


A nyers életmód követői nem böjtnek tartják életformájukat, számukra teljes értékű ételek a nyers ételek. A normál táplálkozási szokásokat követő hétköznapi ember számára azonban az időszakos nyers étrend is lehet a böjt egyik formája. Nyers étkezés folyamán az alapanyagokat nem hevítik 40-48  °C  fölé, azonban különböző konyhatechnikai eljárásokkal és aszalással készíthetnek belőle a „megszokott” fogásokhoz hasonló ételeket, például nyers fasírtot, töltött káposztát, levest, ragut vagy süteményt. Az értékes vitaminok és enzimek így veszteség nélkül hasznosulhatnak a szervezetben. Általában a nyers étrend követői kizárólag növényi eredetű ételeket fogyasztanak. Több tanulmány szerint ez a típusú táplálkozás könnyíti az emésztőrendszer munkáját, tehermentesíti a méregtelenítő szerveket is. Az étrend speciális eleme a zöldturmix, amely normál étrendbe is beilleszthető kiemelten magas vitamintartalma és kellemes gyümölcsös íze miatt. 


Léböjt 


A gyümölcs-, és zöldséglevekből álló léböjt a böjt egyik speciális formája, melyet modern életformánk hívott életre. A böjtölő kizárólag (lehetőség szerint frissen készített vagy préselt) gyümölcs-, és zöldségleveket, gyógyteákat és vizet fogyaszt, a szilárd táplálékot teljesen mellőzve. Kereskedelmi forgalomban is kaphatóak különböző léböjt csomag néven jelzett friss vagy tartósított, hőkezelt üdítőitalok. A nyers, teljes értékű zöldségek, gyümölcsök friss leve biztosítja a szervezet számára szükséges energiát, vitaminokat és ásványi anyagokat a böjt ideje alatt. Azonban az emésztőszerveket tehermentesíti, mivel ezeket nagyon könnyű feldolgozni. A léböjt alatt is lehetséges fogyás. A léböjt radikális formája, amikor csak tiszta vizet fogyaszt a böjtölő. A helyesen végzett léböjtnek számos tanulmány gyógyító hatást tulajdonít, például a Gerson terápia is egyik fajtája ennek. 


Ajánlások és tiltások 


Mindenekelőtt javasoljuk olvasónknak, hogy böjt kezdése előtt forduljon szakemberhez, kérje orvosa véleményét. A böjt mindenképp bevezető időszakkal kezdődjön, amely akár több napos is lehet, és célja a testet hozzászoktatni a böjt alatt tervezett táplálkozási szokásokhoz. Tehát a bevezető napok gyakorló napok, amikor a nehezebb ételeket mellőzve bevezetik az étrendbe a böjti ételeket. A bevezetés és a böjti időszak után szükséges bizonyos időt a „visszatérésre” szánni. A levezető időszakban fokozatosan ajánlott fogyasztani a normál életvitelnek megfelelő, nehezebb ételeket. 

A felnőttbarát Duna Relax & Event Hotel**** Selfness - léböjt programjának keretében Ön is megtapasztalhatja a böjt ízét és lelki hatásait! 


A gyerekmentes wellness szálloda különleges táplálkozású, diétázó, ételérzékeny vendégeinek térítésmentesen biztosítja az igényeiknek megfelelő diétás ételeket. 
 

További cikkeink – kattintson a részletekért!

címkék: Egészség, Életmód, Érdekesség, Étel, Fitnesz, Lelki egészség